Contemporary collective spaces in the historical urban context in Europe
Wariant tytułu
Współczesne przestrzenie w historycznych miastach Europy
Autor
Berizzi, Carlo
Promotor
dr in sciences/eng. in arch. Piotr Obracaj, associate professor
Data wydania
2018
Data obrony
27.06.2019
Wydawca
[s.n.]
Język
angielski
Słowa kluczowe
historical centres, public space, heritage
centra historyczne, przestrzeń publiczna, dziedzictwo
Abstrakt
The historical centres of the European cities can be considered similar by a series of specific values that derive from a common heritage. During the twentieth century the increasingly widespread presence of vehicles has radically transformed the public spaces of the cities by relegating the streets and squares of the historic centres to places mainly addressed for transport and parking of cars. Since the 80's of the last century there has been inversion of tendency that has led to the pedestrianization and the recovery of the soil starting from the monumental areas and the spread to other areas also protecting and enhancing the heritage of the past.
The research, starting from the reflections on the meaning of memory and historical heritage and analysing the evolution of open spaces over time, questions the role of the ground as a connotating element of the redeveloped places. The study of recent theories and classifications on open spaces also helps to clarify their role.
The research leaves open the question of interventions on recent historical heritage., that of the last two centuries in which spaces are born already designed for cars but that increasingly require a rethink to promote new lifestyles and forms of public mobility, light and shared, which can be taken up in a subsequent study.
Europejskie centra historyczne mogą być uważane za podobne pod względem określonych wartości, które wywodzą się ze wspólnego dziedzictwa kulturowego. W XX wieku popularyzacja motoryzacji drastycznie zmieniła przestrzenie publiczne, degradując ulice oraz place miast historycznych na rzecz tranzytu oraz miejsc parkingowych. Od lat 80-tych poprzedniego wieku widać tendencję odwrotną, która prowadzi do pedestrianizacji oraz odtworzenia podłoża, zaczynając od monumentalnych przestrzeni do obszarów, które chronią i wzmacniają dziedzictwo przeszłości. Badania zaczynają się od refleksji nad znaczeniem pamięci i dziedzictwa kulturowego oraz analizy ewolucji przestrzeni publicznych w określonym wymiarze czasowym. Poddają one w wątpliwość znaczenie podłoża jako elementu znamionującego przebudowane miejsca. Studium najnowszych teorii oraz klasyfikacja przestrzeni otwartych także pomaga w wyjaśnieniu ich znaczenia.
Badania pozostawiają otwarte pytanie o interwencje w ramach dziedzictwa kulturowego, które na przestrzeni ostatnich dwóch wieków są od początku projektowane pod pojazdy samochodowe. Należy natomiast przemyśleć, jak promować nowy tryb życia i formy transportu publicznego, lekkiego oraz wspólnego, które to należałoby zbadać w osobnym studium.
Klasyfikacja PKT
640000 Architektura
Wydział
Wydział Architektury
Status pracy dyplomowej
po obronie
Licencja
Licencja PK
Prawa dostępu
Zasób dostępny dla zalogowanych użytkowników lub z komputerów w domenie PK