Wpływ budowy kolejowego tunelu średnicowego w Łodzi na system transportowy w Łódzkim Obszarze Metropolitalnym
Wariant tytułu
The influence of Łódź city tunnel on the transport system of Łódź Metropolitan Area
Autor
Ruciński, Krzysztof
Data wydania
2019
Miejsce wydania
Kraków
Wydawca
Koło Naukowe Systemów Komunikacyjnych Politechniki Krakowskiej im. T. Kościuszki
Opublikowane w
Współczesne problemy transportu : opracowanie monograficzne. T. 2, Transport kolejowy / pod redakcją Krystiana Baneta
Strony
75-88
Język
polski
ISBN
978-83-953673-2-8
Słowa kluczowe
kolej aglomeracyjna, Łódzki Obszar Metropolitalny, tunel średnicowy
metropolitan railway, łódź metropolitan area, Łódź City Tunnel
Abstrakt
Tunel średnicowy w Łodzi to jedna z największych kolejowych inwestycji infrastrukturalnych w III RP. To projekt, który ma szansę rozwiązać część problemów związanych z mobilnością w aglomeracji łódzkiej i trwale zmienić oblicze kolei w Łodzi i regionie. Inwestycje infrastrukturalne nie będą jednak w stanie dostatecznie poprawić jakości oferowanych usług, jeśli nie zostaną uzupełnione przez efektywne rozwiązania sprzyjające integracji transportu w obszarze metropolitalnym.
Celem pracy jest omówienie charakteru zmian w systemie transportowym Łódzkiego Obszaru Metropolitalnego, które zostaną wywołane przez otwarcie tunelu średnicowego w Łodzi. Opisano, w jaki sposób nowa inwestycja zmieni dostępność śródmieścia Łodzi dla mieszkańców peryferyjnych miejscowości metropolii. Zaproponowano także szereg niezbędnych działań komplementarnych do budowy tunelu, których celem jest budowa zintegrowanego aglomeracyjnego systemu transportowego w oparciu o nową linię średnicową, ze szczególnym uwzględnieniem roli poszczególnych instytucji.
W artykule dokonano ponadto przeglądu koncepcji teoretycznych i dobrych praktyk w celu określenia pożądanych kierunków rozwoju transportu zbiorowego w ŁOM. Opracowanie stanowi także próbę zwrócenia uwagi na problem nieelastycznego podziału kompetencji i wynikających z tego barier integracji transportu zbiorowego w skali całego obszaru metropolitalnego.
The Łódź City Tunnel is one of the biggest railway projects in Poland, aiming to resolve problems caused by historical determinants of the Łódź Railway Hub. While the investment itself will change the quality of service significantly, further improvements need to take place in order to fully realize its potential. The aim of this paper is to textualize the gains for the metropolitan area the tunnel brings and underline the institutional barriers that may lead to insufficient improvement of Łódź Metropolitan Area transport system despite major investments. Lack of institutional project coordination and incommensurate coverage in strategies pose a threat to the cohesion of the system. The author suggests that Łódź Metropolitan Area needs a transport authority that would coordinate local public transport, infrastructure management and other important aspects of mobility management. As the tunnel will lower journey times in the metropolitan area significantly, the need for closer ties in management seems to be more important than ever before.