Ocena efektywności wprowadzenia wybranych buspasów w Gdyni
Wariant tytułu
Evaluation of buslanes in Gdynia
Autor
Karkut, Dominika
Data wydania
2019
Miejsce wydania
Kraków
Wydawca
Koło Naukowe Systemów Komunikacyjnych Politechniki Krakowskiej im. T. Kościuszki
Opublikowane w
Współczesne problemy transportu : opracowanie monograficzne. T. 6, Infrastruktura transportu / pod redakcją Krystiana Baneta
Strony
63-74
Język
polski
ISBN
978-83-953673-6-6
Słowa kluczowe
publiczny transport miejski, ograniczenie ruchu transportu indywidualnego, buspasy
public urban transport, reducing the number of cars, buslanes
Abstrakt
W ciągu ostatnich lat w Polsce wraz z rozwojem miast dynamicznie zwiększyło się wykorzystanie samochodów osobowych w realizacji podróży, wybieranych przez użytkowników głównie ze względu na wygodę podróży. Rosnąca liczba samochodów w miastach determinuje kształtowania oferty przewozowej transportu publicznego, w sposób zwiększający konkurencyjność tego transportu i zmieniający zachowana transportowe mieszkańców, zgodnie z celami zrównoważonego transportu na obszarach zurbanizowanych. Oferta usług transportu publicznego powinna być dostosowana do preferencji transportowych mieszkańców, które powinny być na bieżąco badane i analizowane. W kontekście poprawy jakości transportu publicznego jednym z najważniejszych działań jest wdrażanie rozwiązań w zakresie organizacji ruchu, które uprzywilejowują pojazdy transportu publicznego.
Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie wdrożonych w Gdyni rozwiązań podnoszących konkurencyjność usług transportu publicznego w ruchu drogowym. W pracy przedstawiono zaawansowanie w budowie buspasów. Dokonano oceny sieci drogowej z punktu widzenia eksploatacji pojazdów transportu zbiorowego przed wprowadzeniem buspasów i po ich wybudowaniu. Oceniono rezultaty wprowadzenia buspasów na warunki funkcjonowania transportu publicznego przez analizę czasów jazdy pojazdów transportu publicznego przed i po wprowadzeniu buspasów na wybranych odcinkach dróg w Gdyni. Zrealizowano także badania własne wśród użytkowników transportu zbiorowego, które stały się podstawą do przedstawienia oceny odczuwanych zmian przez pasażerów.
Due to development of cities, the number of travels by cars have increased. The growing number of cars in cities determines the shaping of the public transport offer in that way to increase the competitiveness of public transport and change the transport behaviours. The offer of public transport should be adapted to the transport preferences, which should be checked and analysed. In the context of improving the quality of public transport, one of the most important activities is the implementation of traffic organization solutions to privilege public transport.
The purpose of this article is to present solutions implemented in Gdynia. The essay presents the progress in the construction of bus lanes. The road networks are described, the view before and after build of bus lanes. The results of bus lanes are analysed by times of public transport vehicles. Own research among public transport users is the basis for presenting the assessment of passengers' perceived changes.