Wymagania dotyczące zastosowań błękitno-zielonej infrastruktury (BZI) przy przystankach kolejowych Park&Ride Radziszów Brzegi oraz Skawina Zachodnia
Autor
Jeleński, Tomasz
Bergier, Tomasz
Język
polski
Uwagi
Zleceniodawca projektu: Urząd Gminy Skawina (umowa nr 36/RS/2017 z 30.11.2017)
Słowa kluczowe
błękitno-zielona infrastruktura BZI, krajobraz miejski, nature-based solutions NBS, park&ride, przystanek kolejowy, zagospodarowanie wody deszczowej
Abstrakt
Węzły mobilności mają w teorii zrównoważonej urbanistyki szczególne znaczenie jako kluczowe elementy krystalizujące nie tylko sieć komunikacyjną, ale także lokalizacje nowych centrów urbanizacji. Wg koncepcji Transit Oriented Development (TOD), wokół przystanków kolejowych powinno kształtować się nową zabudowę oraz lokalizować przestrzenie publiczne o szczególnie wysokiej jakości. W ten sposób można odnawiać, rewitalizować lub kreować nowe centra i odzyskiwać dla mieszkańców przestrzeń zurbanizowaną, która przez kilkadziesiąt lat była zdominowana przez samochody i podzielona barierami infrastruktury drogowej.
Parkingi są typem lokalizacji, który pozwala na poszukiwanie i popularyzację dobrych praktyk zrównoważonego zagospodarowania wody deszczowej w krajobrazie miejskim. Dobranie odpowiednich nawierzchni, ich ukształtowanie, stosowanie specjalnych podłoży i gatunków roslin, pozwala na retencję wody, zapewnienie korzystnych warunków dla rozwoju roślinności, a w efekcie poprawę jakości środowiska miejskiego.