Wpływ szerokości szczelin w ściankach bocznych tunelu aerodynamicznego na wyniki badań modelowych
Variant of the title
Impact of the gaps width in the side walls of the wind tunnel on the results of model tests
Author
Kłaput, Renata
Promoter
prof. dr hab. inż. Andrzej Flaga
Release date
2019
Date of defense
14.07.2020
Publisher
[s.n.]
Language
Polish
Keywords
aerodynamika, ścianki szczelinowe, tunel aerodynamiczny, badania modelowe
aerodynamics, slotted walls, wind tunnel, model tests
Abstract
Praca ma charakter przede wszystkim eksperymentalny. Zakres prac badawczych obejmował:
• Badania pola prędkości strumienia powietrza na wlocie do tunelu aerodynamicznego, na wlocie do przestrzeni pomiarowej i w przestrzeni pomiarowej, przed i po zamontowaniu kierownic. Kierownice te pozwalają na uzyskanie jednorodnego pola przepływu strumienia na wlocie tunelu. Wyniki pomiarów struktury wiatru na wlocie i w przestrzeni pomiarowej tunelu aerodynamicznego opracowano w formie rozkładów wartości średnich prędkości wiatru;
• Badania pola prędkości strumienia powietrza w przestrzeni pomiarowej dla:
- trzech kategorii chropowatości terenu,
- trzech prędkości napływu powietrza: 5, 10 i 15 m/s,
- bez modelu i z umieszczonymi w przestrzeni pomiarowej modelami o małej i dużej zabudowie powodującymi różne przysłonięcie przestrzeni pomiarowej,
- trzech szerokości szczelin ścianek szczelinowych
Na ich podstawie wyznaczono profil wiatru i intensywność turbulencji;
• Badania wpływu szerokości szczelin ścianek bocznych na zmniejszenie efektu blokady przepływu w przestrzeni pomiarowej tunelu aerodynamicznego w zakresie pomiarów wartości średnich współczynników ciśnienia i oporu aerodynamicznego dla modelu płaskiej płytki, walca i prostopadłościanu/sześcianu o różnych wymiarach przestrzennych.
The thesis is primarily experimental. The scope of research work included:
• Tests of the air flow velocity field at the tunnel inlet, at the inlet of the working section and in the working section of wind tunnel, before and after mounting of the vanes, enabling a uniform air flow field at the tunnel inlet. The results of wind structure measurements at the inlet and in the working section of the wind tunnel were developed in the form of distribution of wind velocity average values;
• Tests of the air flow velocity field in the working section for:
- three terrain roughness categories,
- three air inflow velocities: 5, 10 and 15 m / s,
- without a model and with small and large models in the working section causing different blockage of the working section,
- three widths of slotted walls.
The wind profile and the turbulence intensity were determined on the basis of results;
• Tests of the influence of the slotted walls on the reduction of flow blocking effect in the working section in the range average pressure coefficients and aerodynamic drag for a flat plate, cylinder and cube models with different spatial dimensions.
Department
Faculty of Civil Engineering
Status of the diploma thesis
po obronie
License
Licencja PK
Access rights
Zasób dostępny dla zalogowanych użytkowników lub z komputerów w domenie PK