Modele optymalizacji przydziału taboru do linii miejskiego transportu zbiorowego
Wariant tytułu
Models for optimising the allocation of vehicles to urban public transport lines
Autor
Aleksandrowicz, Jan Hipolit
Promotor
prof. dr hab. inż. Wiesław Starowicz
Promotor pomocniczy
dr inż. Daniel Kubek
Data wydania
2022
Data obrony
05.05.2022
Wydawca
[s.n.]
Język
polski
Słowa kluczowe
przydział taboru, optymalizacja w transporcie, publiczny transport zbiorowy
vehicles allocation, transport optimization, urban public transport
Abstrakt
W pracy przedstawiono zagadnienie modeli optymalizacyjnych przydziału taboru do linii w miejskim transporcie zbiorowym. Pracę podzielono na cztery części.
W pierwszym rozdziale przedstawione zostało znaczenie i uwarunkowania przydziału taboru do linii. Zaprezentowano metody i narzędzia przydatne w procesie optymalizowania przydziału taboru. Określone zostały źródła danych w tym zbieranych automatycznie w sposób ciągły.
W drugim rozdziale omówione i zaprezentowane zostały modele przydziału taboru z literatury naukowej. Przedstawiony został przegląd zagadnienia przydziału taboru oraz porównano miedzy sobą opublikowane w pracach naukowych modele optymalizacji przydziału taboru.
W trzecim rozdziale zidentyfikowano parametry modeli optymalizacji przydziału taboru. Określone zostały zmienne decyzyjne oraz ograniczenia dla modeli. W rozdziale przedstawiono trzy opracowane modele wielokryterialne.
W czwartym rozdziale przedstawiono implementację komputerową opracowanych modeli w formie programu komputerowego do wyznaczania przydziału taboru. W rozdziale zaprezentowano i omówiono wyniki testów uzyskane dla trzech zbiorów danych rzeczywistych. Przedstawiono wyniki obliczeń m.in.: zmniejszenie zużycia energii
o ponad 11% oraz redukcję łącznej emisji szkodliwych substancji o ponad 36%.
Pracę zakończono wnioskami i planem dalszych badań.
The paper presents the issue of optimization models for the allocation of vehicles to lines in urban public transport. The paper is divided into four parts.
The first chapter presents the meaning and conditions of vehicles allocation to lines. It presents methods and tools useful in the process of optimizing the allocation of vehicles. Data sources are described, including those collected automatically in a continuous way.
In the second chapter, models of vehicles allocation from scientific literature are discussed and presented. There is an overview of the problem of vehicles allocation and there is a comparison of models of optimization of vehicles allocation published in scientific papers.
In the third chapter the parameters of the optimization models are identified. Decision variables and model constraints are defined. The chapter presents three developed multi-criteria models.
The fourth chapter presents the computer implementation of the developed models in the form of a computer program for determining the allocation of vehicles. The chapter presents and discusses test results obtained for three sets of real data. The results of the calculations are presented, e.g. reduction of energy consumption
consumption by more than 11% and reduction of the total emission of harmful substances by more than 36%.
The paper concludes with conclusions and a plan for further research.
Wydział
Wydział Inżynierii Lądowej
Status pracy dyplomowej
po obronie
Licencja
Licencja PK. Brak możliwości edycji i druku.
Prawa dostępu
Zasób dostępny dla zalogowanych użytkowników lub z komputerów w domenie PK