Kształtowanie systemu dystrybucji ładunków z wykorzystaniem rowerów towarowych wewnątrz aglomeracji miejskiej
Wariant tytułu
Shaping the cargo distribution system using cargo bikes within the urban agglomeration
Autor
Starczewski, Jakub
Promotor
dr hab. inż. Vitalii Naumov, prof. PK
Data wydania
2022
Data obrony
02.12.2022
Wydawca
[s.n.]
Język
polski
Słowa kluczowe
rower towarowy, system dystrybucji ładunków, logistyka miejska, marszrutyzacja pojazdów, problem lokalizacji
cargo bike, cargo distribution, urban logistics, vehicle routing problem, facility location problem
Abstrakt
Dysertacja dotyczy problematyki dostarczania ładunków w zabytkowych centrach dużych miast z wykorzystaniem rowerów towarowych. Jest odpowiedzią na trudności w realizacji „fazy ostatniego kilometra” (ostatniej mili) w procesie transportowym. W rozprawie zawarto charakterystykę miejskich przewozów towarowych popartą badaniami oraz rzeczywistymi przykładami. Usystematyzowano dostępną wiedzę na temat rodzajów środków transportu wykorzystywanych w logistyce rowerowej oraz przedstawiono zalecenia dotyczące ich użytkowania.
Ponadto dokonano formalizacji zagadnień z zakresu logistyki rowerowej w celu stworzenia modelu matematycznego. Zidentyfikowano następujące obszary: model symulacyjny systemu dostaw, kryterium oceny efektywności systemu, model popytu na dostawę ładunków, metody trasowania pojazdów oraz wyboru lokalizacji punktów przeładunkowych. W opracowaniu uwzględniono zaproponowane przez autora metody podejścia do tematu doboru kryterium efektywności, lokalizacji punktów przeładunkowych, określenia kosztów procesu transportowego i innych. Część badawcza pracy obejmuje eksperyment symulacyjny. Został on przeprowadzony w dedykowanym oprogramowaniu. Opracowano również plan eksperymentu pełnoczynnikowego, który przedstawia zmienność popytu na przewozy.
Wyniki eksperymentu zostały przeanalizowane w aspekcie istotności statystycznej oraz użyteczności praktycznej.
Praca została zwieńczona wnioskami z przedstawionych badań. Zweryfikowano hipotezy badawcze oraz zaproponowano przyszłe kierunki badań i rozwoju głównego tematu.
The dissertation deals with the issues of cargo delivery in historic centers of large cities, with the use of cargo bikes. It is a response to difficulties in the implementing the "last kilometer phase" (last mile) in the transport process. The dissertation include the city cargo carriage characteristics supported by researches and real examples presented in the photos. The available knowledge on the types of means of transport used in bicycle logistics was systematized and recommendations for their use were proposed.
The next part of the dissertation concerns the formalization of bicycle logistics in order to create a mathematical model. The following areas have been identified: simulation model of the cargo delivery system, system efficiency criterion, analysis of the demand for cargo delivery, vehicle routing, choosing of the location of loading points. Methods to solve these problems are presented in the following sections. The study includes author’s proposed methods of approaching the topic of selecting the efficiency criterion, location of loading points, determining the costs of the transport process and others. The research part of the study includes a simulation experiment. It was made in the dedicated software. The plan for a full-factor experiment was developed also, which represents the volatility of demand. The results of the experiment were tested for a statistical significance and practical usage.
The study was crowned with conclusions from the presented research. The hypotheses were verified and the future directions of research and development of main subject were proposed.