W pracy podjęto tematykę wzmocnień stalowych elementów konstrukcji z karbami za pomocą nakładek kompozytowych. We wstępnych rozważaniach przedstawiono ogólny stan wiedzy w zakresie tematu oraz podejście do rozwiązania zagadnień związanych z zastosowaniem klejonych nakładek wzmacniających. W opisie zawarto informacje na temat badanych materiałów i geometrii próbek, a także narzędzi inżynierskich w przeprowadzonych pracach badawczych. Przeprowadzone badania były poświęcone znalezieniu najsłabszego elementu połączenia klejowego. Elementem tym okazał się być klej. Szczegółowe badania połączenia klejonego przeprowadzono dla symetrycznych połączeń zakładkowych (ang. DLJ), poddanych obciążeniom statycznym i zmęczeniowym. W kolejnym korku przeprowadzono badania konstrukcji z karbami, porównując wpływ małej i dużej powierzchni wzmocnienia nakładki kompozytowej. Otrzymane wyniki porównano z do wyników uzyskanych dla próbek nie posiadających wzmocnienia. Jako kryterium wykorzystano zmianę liczby cykli do zniszczenia próbki. Uzyskane wyniki analiz pozwalają na określenie metod podnoszenia trwałości i wytrzymałości zmęczeniowej w zależności od rodzaju zastosowanego wzmocnienia. W badaniach wykazano, że zastosowanie wzmocnienia stalowych elementów konstrukcyjnych z karbami w postaci kompozytowych nakładek pozwala na zwiększenie trwałości zmęczeniowej badanych elementów.
In thesis author deals with the subject of steel structural elements with notches reinforced by means of the composite overlays. In the beginning, the general state of the knowledge is presented, and the approach to solving issues related to bonded reinforcements is discussed. The detailed information about the tested materials, the geometry of the samples and engineering tools applied in the study is described. The performed analyses were focused on the search of the weakest points of the adhesive joints. The bond applied in the joint was just this item. The detailed studies of adhesive connection were carried out for the double lap joint (DLJ) samples, subjected to static and fatigue loads. In the next step the investigations of the notched reinforced structural elements were carried out. Here, the influences of the small and large size of reinforcing overlays were studied. The obtained results were compared to samples without reinforcement and presented in the form of fatigue life cycles. The increase of the number of the cycles to the failure was the measure in this case. The performed analyses contain information about the way of the methods of increasing durability and load carrying capacity dependent from the kind of the reinforcement applied. It was proved that reinforcing of structural elements with notches by means of the composite overlays gives satisfactory results.