Modelling the impact of real-time crowding information in urban public transport networks
Variant of the title
Modelowanie oddziaływania informacji w czasie rzeczywistym o napełnieniu pasażerskim w sieciach miejskiego transportu zbiorowego
Author
Drabicki, Arkadiusz
Promoter
prof. dr hab. inż. Andrzej Szarata
Assistant promoter
dr inż. Rafał Kucharski
Release date
2023
Date of defense
27.09.2023
Publisher
[s.n.]
Language
English
Keywords
transport modelling, travel behaviour, real-time crowding information, public transport, passenger overcrowding
modelowanie transportowe, zachowania transportowe, informacja o napełnieniu pasażerskim w czasie rzeczywistym, transport zbiorowy, zatłoczenie pasażerskie
Abstract
Thesis objective is to develop an analytical framework for modelling the effects of real-time crowding information (RTCI) in urban public transport (PT) systems. Part 1. introduces a dynamic PT model for describing the RTCI impact upon passengers’ instantaneous route choices and simulating the ensuing phenomena in the PT system. Part 2. contributes with survey-based investigation of passengers’ willingness to wait to reduce (or avoid overcrowding with RTCI on next departures from the PT stops. Part 3. develops a dynamic PT model of RTCI impact upon passengers’ instantaneous departure choices, and demonstrates the consequences of such RTCI provision during the bus bunching problem.Thesis results deliver insights into the prospective RTCI effects in urban PT networks. Chapter 2. reveals the potential of willingness to wait with RTCI to become a significant travel behaviour phenomenon in urban PT trips. Modelling outputs of chapters 1. and3. highlight the chain of events triggered in passengers’ travel choices by RTCI provision. Their application onto the real-world models of urban PT systems of Kraków and Warsaw exposes the RTCI consequences upon journey experience and operational performance. The RTCI can yield overall travel utility improvements, suppress the growth of bus bunching and mitigate the worst overcrowding effects, though with significant risks of RTCI inaccuracy.
Celem naukowym pracy jest rozwój metod (narzędzi) modelowania efektów dostarczania informacji o napełnieniu pasażerskim w czasie rzeczywistym (RTCI) na decyzje podróżnych w systemach miejskiego transportu zbiorowego (TZ). Zakres naukowy pracy został sformułowany na podstawie 3 otwartych pytań badawczych, które były przedmiotem analiz w poszczególnych 3 rozdziałach pracy:
a) Jaki może być efekt globalny wpływu informacji RTCI na wybór trasy przejazdu w skali sieci transportu zbiorowego?
b) Jaki jest wpływ informacji RTCI na skłonność pasażerów do wyboru późniejszego, ale mniej zatłoczonego odjazdu z tego samego przystanku?
c) Czy dostępność informacji RTCI może przyczynić się do poprawy jakości podróży w sytuacji zakłóceń funkcjonowania sieci?
W rozdziale 1. zaprezentowano dynamiczny algorytm, który symuluje wpływ RTCI na decyzje podróżnych o wyborze trasy przejazdu oraz konsekwencje w funkcjonowaniu sieci TZ. Rozdział 2. koncentruje się na badaniach ankietowych wpływu RTCI na gotowość pasażerów do celowego oczekiwania na późniejszy odjazd na danym przystanku w celu redukcji (lub uniknięcia) zatłoczenia w pojeździe TZ. Rozdział 3. przedstawia dynamiczny model wpływu RTCI na decyzję o wyborze kursu (odjazdu) z danego przystanku i demonstruje potencjalne skutki dostarczania RTCI podczas zakłóceń funkcjonowania sieci TZ, na przykładzie znanego problemu deregulacji kursowania pojazdów.
Department
Faculty of Civil Engineering
Status of the diploma thesis
po obronie
License
Licencja PK. Brak możliwości edycji i druku.
Access rights
Zasób dostępny dla zalogowanych użytkowników lub z komputerów w domenie PK