Modeling the process of planning freight deliveries by cargo bicycles in cities
Wariant tytułu
Modelowanie procesu planowania dostaw ładunków rowerami towarowymi w miastach
Autor
Pawluś, Michał
Promotor
dr hab. inż. Vitalii Naumov, prof. PK
Promotor pomocniczy
Michael Hewitt, Ph. D.
Data wydania
2023
Data obrony
07.11.2023
Wydawca
[s.n.]
Język
angielski
Słowa kluczowe
logistics, bicycle, bike, cargo, optimization
logistyka, rower, towarowy, optymalizacja
Abstrakt
This dissertation examines cargo delivery route planning using cargo bicycles in urban areas. The research conducted analyzes global trends that significantly affect last-mile logistics, highlighting the need for innovative solutions to solve environmental problems, traffic congestion and the growing demand for efficient urban freight transportation.
The described problem is formulated and modeled mathematically, providing a set of requirements and constraints for efficient route planning and cargo packaging in last-mile deliveries.
Three algorithms were developed to enable the solution of the aforementioned problems. Simulations were conducted to evaluate the performance and effectiveness of the proposed algorithms. Synthetic data sets were used to validate the performance and scalability of the algorithms. In addition, real transportation networks in three cities, namely San Sebastian, Mechelen and Dubrovnik, were used as case studies. The algorithms were tested using real data, taking into account the unique characteristics of last-mile logistics for each city studied.
The developed algorithms and open-source tools offer practical and configurable approaches to optimizing last-mile logistics in different urban environments.
Niniejsza rozprawa doktorska bada planowanie tras dostaw ładunków z wykorzystaniem rowerów towarowych na obszarach miejskich. Przeprowadzone badania analizują globalne trendy, które znacząco wpływają na logistykę ostatniego kilometra, podkreślając potrzebę innowacyjnych rozwiązań w celu rozwiązania problemów środowiskowych, zatorów komunikacyjnych i rosnącego zapotrzebowania na wydajny miejski transport towarowy.
Opisany problem został sformułowany i zamodelowany matematycznie, zapewniając zestaw wymagań i ograniczeń dla efektywnego planowania tras i pakowania ładunków w dostawach ostatniego kilometra.
W celu umożliwienia rozwiązania wyżej wymienionych problemów opracowano trzy algorytmy. Przeprowadzono symulacje w celu oceny wydajności i skuteczności proponowanych algorytmów. Syntetyczne zestawy danych zostały wykorzystane do walidacji wydajności i skalowalności algorytmów. Ponadto jako studium przypadku wykorzystano rzeczywiste sieci transportowe w trzech miastach, a mianowicie San Sebastian, Mechelen i Dubrowniku. Algorytmy zostały przetestowane przy użyciu rzeczywistych danych, z uwzględnieniem unikalnych cech logistyki ostatniego kilometra dla każdego badanego miasta.
Opracowane algorytmy i narzędzia open-source oferują praktyczne i konfigurowalne podejścia do optymalizacji logistyki ostatniego kilometra w różnych środowiskach miejskich.
Wydział
Wydział Inżynierii Lądowej
Status pracy dyplomowej
po obronie
Licencja
Licencja PK. Brak możliwości edycji i druku.
Prawa dostępu
Zasób dostępny dla zalogowanych użytkowników lub z komputerów w domenie PK