Celem rozprawy było przeprowadzenie analiz numerycznych wpływu przepływów prawdopodobnych na głębokość wyboju od strony dolnej wody obiektu oraz utraty stateczności gurtu dolnego na skutek powstania wyboju od strony dolnej wody obiektu poprzedzone wykonaniem badań terenowych.
W rozprawie wykonano przegląd aktualnego stanu wiedzy i prowadzonych prac naukowo-badawczych w zakresie analizy budowli hydrotechnicznych o niskim piętrzeniu w tym bystrz o zwiększonej szorstkości oraz zjawiska wymycia na dolnym stanowisku, wraz z możliwościami modelowania numerycznego przepływu z ruchomym sedymentem.
Podstawą pracy są badania terenowe: pomiary geodezyjne wyboju, określenie parametrów geotechnicznych materiału dennego w tym filtracji, prędkości przepływu, a także modelowanie numeryczne przepływu wraz z transportem rumowiska i powstawaniem wyboju w programie Flow3D oraz modelowanie numeryczne stateczności gurtu dolnego bystrza.
Na podstawie przeprowadzonych analiz sformułowano tezy:
• istnieje zależność pomiędzy statecznością gurtu bystrza o zwiększonej szorstkości,
a prawdopodobieństwem przepływu,
• istnieje zależność pomiędzy zmieniającym się przepływem jednostkowym, a statecznością gurtu bystrza o zwiększonej szorstkości.
The aim of the dissertation was to carry out numerical analyzes of the impact of probable flows on the depth of the pothole from the downstream side of the structure and the loss of stability of the lower buttress due to the formation of a pothole from the bottom water side of the structure. The calculations were preceded by field research.
The dissertation includes an overview of the current state of knowledge and conducted research and research in the field of analysis of hydrotechnical structures with low damming, including artificial rapid hydraulic structures and the phenomenon of washout at the lower station, along with the possibilities of numerical modelling of flow with moving sediment.
The basis of the work was field research: geodetic measurements of the pothole, determination of the geotechnical parameters of the bottom material, including filtration, flow velocity, as well as numerical modelling of the flow with sediment transport and pothole formation in the Flow3D program and numerical modelling of the stability of the bottom rapids.
On the basis of the analyzes carried out, the following theses were formulated:
• there is a relationship between the stability of the buttress of the rapid with increased roughness and the probability of flow,
• there is a relationship between the changing unit flow and the stability of the rapid's buttress with increased roughness.
Wydział
Wydział Inżynierii Lądowej
Status pracy dyplomowej
po obronie
Licencja
Licencja PK. Brak możliwości edycji i druku.
Prawa dostępu
Zasób dostępny dla zalogowanych użytkowników lub z komputerów w domenie PK