Obszar na jakim skupił się autor niniejszej pracy, to analiza odziaływania pojazdu szynowego na tor, w sposób usystematyzowany. Do najważniejszych wyników uzyskanych w pracy można zaliczyć: zbudowanie modelu, pozwalającego na dokładne odzwierciedlenie zjawisk dynamicznych występujących w kontakcie koła i szyny; uzyskanie rozwiązania dla tego modelu i porównanie wyników z rzeczywistymi wartościami uzyskanymi w badaniach laboratoryjnych i poligonowych, potwierdzające jego poprawność w zakresie badanych zjawisk; wykazanie, że parametry oddziaływania układu pojazd szynowy - droga szynowa, mierzone na pojeździe (w postaci przyspieszeń drgań) pozwalają na ocenę stanu technicznego, zarówno drogi szynowej jak i pojazdu; identyfikacja sygnałów pomiarowych, w odniesieniu do uszkodzeń spotykanych w pojazdach szynowych i w drodze szynowej; opracowanie bezinwazyjnego sposobu pomiaru ugięć szyn za pomocą kamery, wykorzystanego w początkowej fazie badań związanych z doktoratem i użytego później do badania szybkich pociągów na CMK w zmodyfikowanej formie; wprowadzenie nowego sposobu identyfikacji styku koła z szyną, pozwalającego rozbudować w prosty sposób bazę modeli kontaktu w systemie MEDYNA, zgodnych ze stanem rzeczywistym. Wkładem własnym autora w uzyskanie tych wyników są: przygotowanie numerycznego modelu układu, pojazd szynowy – tor, uwzględniającego własności poszczególnych elementów toru, potwierdzone badaniami stanowiskowymi. Przedstawiono potwierdzenie głównych tez pracy. Pokazano, że parametry oddziaływania układu pojazd szynowy - droga szynowa mierzone na pojeździe, pozwalają na ocenę stanu technicznego zarówno drogi szynowej jak i pojazdu.
The area on which the author of this paper focused was the analysis of the rail vehicle's interaction with the track, in a systematic way. The most important results obtained in the work include: construction of a model, allowing accurate reflection of the dynamic phenomena occurring in the contact between the wheel and the rail; obtaining a solution for this model and comparing the results with actual values obtained in laboratory and field tests, confirming its correctness in terms of the phenomena studied; demonstrating that the parameters of the interaction of the rail vehicle-railway system, measured on the vehicle (in the form of vibration accelerations) allow assessment of the technical condition, both of the railway and the vehicle; Identification of measurement signals, in relation to damage encountered in rail vehicles and in the rail road; development of a non-invasive method of measuring rail deflections with a camera, used in the initial phase of research related to the doctorate and later used to test high-speed trains on the CMK in a modified form; introduction of a new method of identifying wheel-rail contact, allowing to expand in a simple way the database of contact models in the MEDYNA system, consistent with the real state. The area on which the author of this paper focused was the analysis of the rail vehicle's interaction with the track, in a systematic way. The most important results obtained in the work include: construction of a model, allowing accurate reflection of the dynamic phenomena occurring in the contact between the wheel and the rail; obtaining a solution for this model and comparing the results with actual values obtained in laboratory and field tests, confirming its correctness in terms of the phenomena studied; demonstrating that the parameters of the interaction of the rail vehicle-railway system, measured on the vehicle (in the form of vibration accelerations) allow assessment of the technical condition, both of the railway and the vehicle; Identification of measurement signals, in relation to damage encountered in rail vehicles and in the rail road; development of a non-invasive method of measuring rail deflections with a camera, used in the initial phase of research related to the doctorate and later used to test high-speed trains on the CMK in a modified form; introduction of a new method of identifying wheel-rail contact, allowing to expand in a simple way the database of contact models in the MEDYNA system, consistent with the real state.