Studium warsztatu malarskiego Lucasa Cranacha Starszego na przykładzie rekonstrukcji obrazu Madonna Głogowska
Wariant tytułu
Lucas Cranach the Elder’s painting methods: a study based on the reconstruction of the Madonna of Głogów
Autor
Nawrocki, Łukasz
Opublikowane w
Wiadomości Konserwatorskie
Numeracja
nr 75
Strony
171-181
Data wydania
2023
Miejsce wydania
Warszawa
Wydawca
Stowarzyszenie Konserwatorów Zabytków
Język
polski
angielski
ISSN
0860-2395
eISSN
2544-8870
DOI
10.48234/WK75MADONNA
Słowa kluczowe
Lucas Cranach Starszy, Madonna Głogowska, naukowa rekonstrukcja technologiczna obrazu i ramy, technika i technologia malarska, badania analityczne i optyczne, badania stratygraficzne
Lucas Cranach the Elder, Madonna of Głogów, scientific and technological reconstruction of paintings and frames, painting technique and technology, analytical and optical tests, stratigraphic tests
Abstrakt
Rekonstrukcja obrazu Madonny z Dzieciątkiem zwanego Madonną Głogowską została wykonana na podstawie aktualnych wyników badań analitycznych i optycznych twórczości Lucasa Cranacha Starszego. Na potrzeby realizacji obrazu autor opracował wszystkie najważniejsze zagadnienia techniki i technologii malarskiej Cranacha z pierwszych dekad XVI wieku, m.in. skład zaprawy, imprimitury, sposób wykonywania transferu rysunku, podrysowań oraz olejne i temperowe spoiwa malarskie. Wykonał rekonstrukcję obrazu, uwzględniając wszystkie kluczowe aspekty budowy technicznej oryginalnych dzieł mistrza. Przestudiował sekwencyjną metodę wykonywania podmalówek oraz wielowarstwowych nadmalówek w technice mieszanej. Zastosował komplet pigmentów i materiałów malarskich używanych w pierwszych dekadach XVI wieku przez Cranacha i jego warsztat. W ramach projektu wykonał również rekonstrukcję technologiczną późnogotyckiej ramy, silnie zintegrowaną z obrazem Madonny Głogowskiej.
The reconstruction of the painting featuring the Virgin and Child called the Madonna of Głogów was done on the basis of the results of current analytical and optical research done on the work of Lucas Cranach the Elder. For the reconstruction, the author addressed all the critical issues concerning Cranach’s painting technique and technology from the first decades of the sixteenth century, including the composition of the ground, the imprimitura, the method of transferring drawings, the underdrawing, as well as oil and tempera painting binders. The author reconstructed the painting taking into account all key aspects of the technical structure of the master’s original works. He studied the sequential method of applying underpaintings and multi-layer overpaintings in a mixed technique. He made use of a set of pigments and painting materials used in the first decades of the sixteenth century by Cranach and his studio. As part of the project, he also made a technological reconstruction of a late Gothic frame, highly integrated with the painting of the Madonna of Głogów.