Delimitacja Stref Płatnego Parkowania w obszarach miejskich
Wariant tytułu
The delimitation of Paid Parking Zones in urban areas
Autor
Warszewska, Karolina
Promotor
prof. dr hab. inż. Andrzej Szarata
Data wydania
2023
Data obrony
08.12.2023
Wydawca
[s.n.]
Język
polski
Słowa kluczowe
Strefa Płatnego Parkowania, parkowanie, transport miejski, planowanie transportu, modelowanie transportu
Paid Parking Zone, parking, urban transport, transport planning, transport modelling
Abstrakt
Praca zawiera autorskie podejście do problematyki wyznaczania granic Stref Płatnego Parkowania w obszarach miejskich. Fundamentalną część proponowanej metodyki delimitacji stref stanowi opracowany model symulacyjny funkcjonowania Stref Płatnego Parkowania. Bazę stworzonego modelu parkowania oparto na klasycznym czterostadiowym modelu transportowym. Z modelu transportowego zaczerpnięto podział miasta na rejony komunikacyjne, zmienne objaśniające oraz niektóre miary obliczone na podstawie wyników tegoż modelu. Ponadto, część założeń koniecznych do opracowania modelu funkcjonowania Stref Płatnego Parkowania stanowiło analogię do założeń czynionych podczas tworzenia standardowych modeli transportowych.
W ramach budowy modelu funkcjonowania Stref Płatnego Parkowania zintegrowano zestawy danych pozyskane z różnych źródeł. Wykorzystano zarówno dane pochodzące z badań patrolowych oraz ankietowych, jak i dane operacyjne uzyskane od zarządcy jednej z istniejących stref.
Opracowanie metodyki delimitacji stref wymagało klasyfikacji popytu parkingowego, która pozwoliła na przygotowanie algorytmów rozkładu przestrzennego popytu na istniejącą infrastrukturę miejską. W proces obliczeń wpleciono element elastyczności cenowej popytu, co umożliwiło symulację wzajemnych oddziaływań popytu parkingowego w zależności od przyjętej polityki cenowej. W wyniku przeprowadzonych symulacji wskazano rejony, dla których zarekomendowano funkcjonowanie stref wraz z zalecanym poziomem opłat postojowych oraz prognozowanym napełnieniem miejsc parkingowych w każdym z rejonów komunikacyjnych.
The dissertation contains an original approach to the issue of determining Paid Parking Zone boundaries in urban areas. A methodology for delimiting Paid Parking Zones has been proposed, the fundamental part of which is a developed simulation model of the Paid Parking Zone functioning. The basis of the created parking model came from the classic four-stage transport model. The transport model was used to divide the city into traffic analysis zones, get explanatory variables and to apply measures calculated using the transport model results. In addition, some of the assumptions necessary to develop the model of the functioning of Paid Parking Zones were analogous to the assumptions made when creating standard transport models.
In order to build a model of the Paid Parking Zone functioning, it was necessary to integrate sets of data from various sources. A synthesis and unification of the collected information was made. Both data from patrol and survey research, as well as operational data obtained from the administrator of a Paid Parking Zone were used.
As part of the developed Paid Parking Zone delimitation methodology, parking demand was classified, which allowed the preparation of algorithms for its spatial distribution onto the existing urban parking infrastructure. The element of price elasticity of parking demand was woven into the calculation process, which made it possible to simulate the interaction of parking demand, depending on the adopted pricing policy. The developed algorithms were implemented in a programming environment, which allowed for the identification of zones where Paid Parking Zones are recommended.