Praca jest osadzona w chronologicznych ramach epoki baroku, której krótka charakterystyka została umieszczona we wstępie. Był to okres jaskrawych kontrastów, konfliktów społecznych i politycznych, walk o władzę, wojen religijnych, klęsk głodu i zarazy, jak również powszechnej teatralizacji życia publicznego, w tym ostentacyjnej katolickiej pobożności habsburskiego domu panującego, zwanej po łacinie Pietas Austriaca. W owych niespokojnych czasach wzniesiono w katolickiej części Europy, w tym w krajach habsburskich i samej Austrii, liczne kalwarie. Niniejsza rozprawa przedstawia stan badań nad kalwariami europejskimi i austriackimi oraz wyjaśnia znaczenie terminu „Kalwaria” z punktu widzenia etymologii, teologii, funkcji, toponimii i historii sztuki. Omawia obiekty w Jerozolimie związane z pasją Chrystusa oraz sposób w jaki były one kopiowane w Europie, rozwój nabożeństwa Drogi Krzyżowej, powstawanie kalwarii krajobrazowych, począwszy od najmniejszych aż po duże włoskie zespoły budowlane typu sacri monti. Przedstawia ewolucję form symboli religijnych i obiektów kalwaryjskich w regionie alpejskim i Austrii, zaczynając od pojedynczych kaplic słupowych i rzeźbionych figur na kolumnach i postumentach, poprzez domki dla świętych i kaplice typu ołtarzowego, kaplice słupowe otwarte, kaplice domkowe, kaplice - miniaturki świątyni, aż po kaplice Grobu Świętego, Święte Schody oraz główne kaplice i kościoły kalwaryjskie. Praca zawiera propozycję typologii kalwarii austriackich według ich lokalizacji w krajobrazie, panoram zewnętrznych, relacji między zespołem kaplic a miastem, układu planistycznego, przebiegu trasy pątniczej i wielkości założenia. Ukazuje zasób około 300 kalwarii Austrii w porównaniu do innych krajów europejskich, a także rozmieszczenie tych kalwarii w krajach Austrii. Przedstawia fundatorów, budowniczych i artystów, którzy stworzyli te kalwarie. Omawia koszty budowy tych zespołów, materiały stosowane do ich wzniesienia oraz zagadnienia konserwatorskie związane z ich utrzymaniem. Drugi tom pracy zawiera wykaz 201 rozpoznanych obiektów kalwaryjskich Austrii oraz szczegółowe omówienie 8 charakterystycznych kalwarii austriackich.
The work is set in a chronological framework of the Baroque era, brief characteristics of which has been placed in the introduction. It was a period of the glaring contrasts, social and political conflicts, power struggles, religious wars, famines and plagues as well as of the widespread theatricalization of the public life, including the ostentatious Catholic piety of the ruling house of Habsburg, called in Latin Pietas Austriaca. In those turbulent times a lot of calvaries were erected in the Catholic part of Europe, inclusive the Habsburg lands and Austria itself. This dissertation presents the state of research on European and Austrian calvaries and explains the meaning of the term ‘Calvary’ from the point of view of etymology, theology, function, toponymy and history of art. It discusses the objects in Jerusalem associated with the passion of Christ and the way they were copied in Europe, development of the devotion of the Way of the Cross, formation of the landscape calvaries beginning from the smallest ones to the large Italian building complexes of the sacri monti. It shows the evolution of forms of religious symbols and calvary objects in the Alpine region and Austria, starting from single pole chapels and statues on columns and pedestals, through houses of the saints and shrines of altar type, open pole chapels, house chapels and chapels reminiscent the miniature of a temple, to the chapels of the Holy Sepulchre, the Holy Stairs and the main calvary chapels and churches. The work proposes a typology of the Austrian calvaries by their location in the landscape, external panoramas, relationship between the complex of chapels and the city, the planning system, the route of pilgrimage and the size of the complex. It shows the resource of about 300 calvaries of Austria compared to other European countries as well as location of these calvaries in the lands of Austria. It introduces the founders, builders and artists who created these calvaries. It discusses the construction costs of the complexes, materials used for their erection and conservation problems connected with their maintenance. The second volume of the work contains the list of 201 identified calvary objects of Austria as well as a detailed discussion of the 8 characteristic Austrian calvaries.