Niniejsza rozprawa doktorska poświęcona jest opracowaniu metodyki oszacowania redukcji zanieczyszczeń środowiska uzyskiwanej w wyniku wykorzystania rowerów towarowych w obsłudze klientów w obszarach miejskich. W dysertacji rozwiązano problemy naukowe, aby zapewnić odpowiednią podstawę teoretyczną do stworzenia tej metodyki – opracowano model symulacyjny systemu transportowego z rowerami towarowymi jako alternatywnym środkiem transportu, zaproponowano podejście do symulacji popytu transportowego oraz zbadano wpływ parametrów popytu na efektywność systemu pod kątem zmniejszenia zanieczyszczeń środowiska.
Zaproponowany model do symulacji systemu transportowego zawiera podsystemy sieci transportowej oraz popytu na usługi transportowe. Opracowany model popytu pozwala na realizację dwóch alternatywnych podejść: tradycyjnego modelu grawitacyjnego oraz proponowanego podejścia, dla którego przy modelowaniu popytu wybór źródła podróży odbywa się na podstawie prawdopodobieństw obliczanych w oparciu na najkrótsze odległości w sieci. W celu oszacowania emisji generowanych przez tradycyjne pojazdy, w proponowanym modelu zastosowano metodologię EMEP/EEA. Opracowane podejście do szacowania redukcji zanieczyszczeń uzyskanej w wyniku wykorzystania rowerów towarowych zostało zastosowane w projekcie CityChangerCargoBike dla miast Krakowa, Mechelen, San Sebastian, Vitoria-Gasteiz oraz Dubrownika.
This doctoral dissertation is devoted to developing a methodology for estimating the reduction of environmental pollution obtained due to the use of cargo bikes for servicing clients in urban areas. The scientific problems were solved to provide an appropriate theoretical basis for creating the methodology – a simulation model of the transport system with cargo bikes as an alternative means of transport was developed, an approach to transport demand simulation was proposed, and the impact of demand parameters on the efficiency of the system in terms of reducing environmental pollution was investigated.
The proposed model for the simulation of the transport system includes the subsystems of the transport network and the demand for transport services. The developed demand model allows for the implementation of two alternative approaches: the traditional model based on gravity and the proposed approach, for which the selection of the travel source in the demand modeling procedure is based on probabilities calculated by using the shortest distances in the network. To estimate the emissions generated by traditional vehicles, the EMEP/EEA methodology was used. The proposed approach to estimating the reduction of pollution due to the use of cargo bikes was applied in the CityChangerCargoBike project for selected cities – Krakow, Mechelen, San Sebastian, Vitoria-Gasteiz, and Dubrovnik.