Stavebni fakulta. Vyskoka skola banska - Technicka univerzita Ostrava
Opublikowane w
Architectura v Perspectivie, Architektura A Urbanismus 2. Poloviny 20. Stoleti / ed. M. Perinkova
Strony
27-31
Język
polski
ISBN
978-80-248-3148-0
Słowa kluczowe
komercjalizacja przestrzeni publicznych, komercjalizacja, przestrzenie publiczne, miasto i kooperacje, tendencje rozwoju przestrzennego miast
commercialization of the public spaces, comercialization, public spaces, city and corporations, trends in urban development, slow development
Abstrakt
Obserwowany rozwój współczesnego świata w zakresie finansowym i ekonomicznym doprowadził w ciągu niespełna 200 lat do powstania światowych korporacji. Firmy te stanowią znaczącą siłę gospodarczą i zarazem wielką siłę nacisku na władze państw, regionów i miast. Ich wpływ przenosi się na kształt całych społeczeństw, a więc i naszego życia, ale decyduje także o formie i kształcie naszych miast. Przyczyn komercjalizacji przestrzeni publicznych należy upatrywać głównie w zbyt dużym obciążeniu finansowym samorządów, braku wizji funkcjonalnej rozwoju śródmieść, biernym poddawaniu się ekspansji kapitału zagranicznego. W niniejszym artykule autor próbuje pokazać mechanizmy tego zjawiska jak i również podać antidotum na wyraźne procesy komercjalizacji przestrzeni publicznych w miastach.
Observed the development of the modern world in the field of financial and economic resulted in less than 200 years with the emergence of multinational corporations. These companies represent a significant economic power and a great amount of pressure on the authorities of the countries, regions and cities. Their impact is transferred to the shape of the whole society, and therefore on our lives, but also determines the form and the shape of our cities. The reasons for the commercialization of public space should be seen mainly in too much financial burden on local governments, the lack of vision of the functional development of inner-city, passive yielding to the expansion of foreign capital. In this article, the author attempts to show the mechanisms of this phenomenon and provide an antidote to the distinct processes of commercialization of public space in cities.