Obszar zwany Ensanche, jest częścią Barcelony zrealizowany na podstawie planu rozbudowy miasta autorstwa inżyniera Ildefonso Cerdà i Sunyer zaprezentowanego w roku 1859 zwanego Planem Cerdà.
W swojej zasadniczej części praca doktorska obejmuje analizę trzech realizacji architekta Antonio Gaudiego w kontekscie założeń Planu Cerdà. Są to kamienice: Casa Calvet wybudowana w latach 1898-1900, znajdująca się przy ulicy Casp, Casa Batllo powstała w latach 1904-1906 przy Paseo de Gracja oraz La Pedrera czyli Casa Mila z lat 1906-1910 usytuowana również przy reprezentacyjnym Paseo de Gracja. Wymienione trzy kamienice bardzo różniące się miedzy sobą pod względem architektonicznym, również koncepcją przestrzeni mieszkalnej, posiadają łatwo dostrzegalne wspólne cechy:
• Zostały wybudowane na teranie Ensanche.
• Reprezentują typ kamienicy czynszowej.
• Wszystkie trzy domy są pod względem architektonicznym i artystycznym dziełami wybitnymi.
Badania i studia analityczne prowadzone przez autora ukazały jeszcze jedną, zarazem najbardziej istotna wspólną cechę wymienionych kamienic. Pomimo tak odmiennych koncepcji artystycznych i różnic architektonicznych, Antonio Gaudi w swych dziełach zrealizował wszystkie wytyczne i postulaty zawarte w Planie Cerda. Projektując kamienicę Casa Calvet, Casa Batllo oraz La Pedrera, Gaudi nie tylko uszanował idee twórcy barcelońskiego Ensanche urbanisty i wizjonera Ildefonso Cerdà ale rozwinął i uzupełnił tę idee o nowe wartości zwłaszcza w odniesieniu do przestrzeni publicznej, szczególnie w aspekcie krajobrazu miasta. Ten aspekt dzieł Gaudiego został szczegółowo omówiony i przeanalizowany.
The area called Ensanche is a part of Barcelona, implemented on the basis of the city development plan, by engineer Ildefonso Cerda and Sunyerm, presented in 1859, called Plan Cerdi.
In its main part, the doctoral dissertation includes an analysis of three implementations of architect Antonio Gaudi in the context of Cerda Plan. These are the buildings: Casa Calvet, built in 1898-1900, located at Casp Street; Casa Batllo, established in 1904-1906 at the Paseo de Gracja, and La Pedrera or Casa Mila from 1906-1910, also located at the representative Paseo de Gracja. The three listed houses, very different from each other in terms of architecture and the concept of the living space, have easily visible common features:
• They were built on the Ensanche territory.
• They represent the type of a tenement house.
• All three houses are outstanding in architectural and artistic terms.
Research and analytical studies conducted by the author showed yet one, at the same time the most important, common feature of the listed tenements. Despite such different artistic concepts and architectural differences, Antonio Gaudi fulfilled all the guidelines and postulates included in the Cerda Plan in his works. While designing the Casa Calvet, Casa Batllo and La Pedrera tenement houses, Gaudi not only respected the ideas of the founder of the Barcelona Ensanche, urban planner and visionary Ildefonso Cerda, but also developed and supplemented this idea with new values, especially in relation to public space, especially in the urban landscape. This aspect of Gaudi's works has been discussed in detail and analyzed.