Wpływ wybranych czynników struktury funkcjonalno-przestrzennej miasta na podział zadań przewozowych
Wariant tytułu
The influence of chosen spatial and functional structure factors on the modal split in cities
Autor
Faron, Aleksandra
Promotor
prof. dr hab. inż. Andrzej Rudnicki
Data wydania
2013
Data obrony
13.05.2014
Wydawca
[s.n.]
Język
polski
Słowa kluczowe
planowanie systemów transportowych, planowanie zagospodarowania przestrzennego, podział zadań przewozowych
land use planning, transport systems planning, modal split
Abstrakt
W pracy podjęto problem wpływu wybranych czynników struktury funkcjonalno-przestrzennej miasta na podział zadań przewozowych w miastach. W pracy określono obiekt badań - strukturę przestrzenną odnoszącą się do całości miasta oraz strukturę funkcjonalną, odnoszącą się do wyodrębnionej jednostki - rejonu komunikacyjnego. Dokonano szerokiego przeglądu badań zagranicznych oraz polskich z zakresu koordynacji integracji planowania przestrzennego i transportu. Scharakteryzowano czynniki struktury funkcjonalno przestrzennej miasta, które przewijały się w przeglądzie literatury oraz wynikające z własnych analiz: lokalizacja obszaru względem innych jednostek strukturalnych, intensywność i wielofunkcyjność obszaru, dostępność struktury funkcjonalno - przestrzennej do transportu oraz dostępność parkingowa jednostki strukturalnej. Przeprowadzono analizę dwóch dostępnych modeli dotyczących powiązań aspektów urbanistycznych i transportowych, a następnie na ich podstawie, wykonano obliczenia wpływu zmian z strukturze funkcjonalno – przestrzennej na podział zadań przewozowych. Główny nurt modelowania dotyczył estymacji parametrów modeli wpływu czynników struktury funkcjonalno - przestrzennej na podział zadań przewozowych, dla trzech miast polskich Krakowa, Wrocławia i Gdańska. Estymowane modele zostały wykorzystane do analizy wpływu scenariuszy rozwoju zagospodarowania przestrzennego osiedla Górka Narodowa w Krakowie na zmianę podziału zadań przewozowych w podróżach mieszkańców osiedla.
In this thesis main issue was to investigate the influence of chosen spatial and functional structure factors on modal split in cities. The research objects were defined – the spatial structure was treated as a whole city, while the functional structure defined the selected area – traffic zone. Wide literature review was done, as a scope of the spatial planning and transport integration. Spatial and functional structure factors were characterised: the location of the selected structure areas, the population intensity, multifunctional of the area, the accessibility to the public transport infrastructure and to the parking places. Based on two available models, which concerns the urban and transport aspects, the influence of changes in urban structure on modal split was developed. Main current of the researches concerned the models parameters estimation which described the influence of chosen spatial and functional structure factors on modal split in chosen Polish cities – Kraków, Wrocław and Gdańsk. Developed models were used in last analysis – the influence of the spatial development scenario on modal split changes in housing estate (Gorka narodowa) in Krakow.