Emission of toxic exhaust components of the engine a8C22 working in the locomotive SM-42 and supplied by the mixture RME with diesel fuel in the test f of the 2004/26/we Directive
Emission of toxic exhaust components of the engine a8C22 working in the locomotive SM-42 and supplied by the mixture RME with diesel fuel in the test f of the 2004/26/we Directive
Emission of toxic exhaust components of the engine a8C22 working in the locomotive SM-42 and supplied by the mixture RME with diesel fuel in the test f of the 2004/26/we Directive
Wariant tytułu
Emisja toksycznych składników spalin silnika a8C22 lokomotywy SM-42 zasilanego mieszaniną RME z olejem napędowym na emisję w teście F Dyrektywy 2004/26/WE
biopaliwa, RME, FAME, silnik z zapłonem samoczynnym, toksyczność spalin, ekologia
Abstrakt
The paper presents the analysis of results of the investigation on exhaust gas toxicity for 4 fuels supplying the engine a8C22 of the diesel locomotive SM42-2331: diesel fuel – ON, 40, 50 and 50% (with a pack of special additives) rape oil methyl esters, in “F” test according to the 2004/26/WE Directive and UIC 624 Charter. The values of unitary emission of carbon monoxide, nonburned hydrocarbons, nitric oxides and particulate matters, were analysed by a 3-points test “F”. The investigation showed that the tested engine does not meet legal regulations even in the case of using diesel fuel. The addition to the conventional fuel of rape oil methyl esters causes a constant small rise of the NOx unitary emission. However, the emission of the compounds of imperfect and incomplete combustion grows rapidly only at 50% contents of RME in diesel fuel. Even though the additive to the fuel B50+ reduces NOx emission, but then, the emission of carbon monoxide and particulate matters increases.
W artykule przedstawiono analizę wyników badań toksyczności spalin 4 paliw zasilających silnik a8C22 lokomotywy spalinowej SM42-2331: olej napędowy – ON, 40, 50 i 50% (z pakietem specjalnych dodatków) estrów metylowych oleju rzepakowego w teście „F” zgodnym z Dyrektywą 2004/26/WE oraz kartą UIC 624. Analizie poddano wartości emisji jednostkowej tlenku węgla, niespalonych węglowodorów, tlenków azotu oraz cząstek stałych w 3-punktowym teście „F”. W wyniku badań okazało się, że stosowany silnik nie spełnia obowiązujących norm nawet na oleju napędowym. Dodawanie do konwencjonalnego paliwa estrów metylowych oleju rzepakowego powoduje ciągły, niewielki wzrost emisji jednostkowej NOx. Natomiast emisja związków niezupełnego i niecałkowitego spalania gwałtownie wzrasta dopiero przy 50% RME w oleju napędowym. Dodatek do paliwa B50+ zmniejsza wprawdzie emisję NOx, ale jednocześnie wzrasta wówczas emisja tlenku węgla i cząstek stałych.
Wydział
Wydział Mechaniczny
Licencja
Licencja PK. Brak możliwości edycji i druku.
Prawa dostępu
Zasób dostępny dla wszystkich
Na stronie wykorzystywane są pliki cookie, bądź podobne rozwiązania. Aby poznać szczegóły zapoznaj się z polityką prywatności.