Kościół parafialny pw. św. Michała Archanioła w Grodkowie należy do grupy miejskich kościołów parafialnych o wczesnej proweniencji, sięgającej drugiej połowy XIII w. W wyniku przeprowadzonych badań możliwe było częściowe zrewidowanie dotychczasowych tez dotyczących jego rozwoju przestrzennego. Możliwe było wskazanie etapów ewoluowania bryły od czwartej ćwierci XIII w. i realizacji trójnawowego, pięcioprzęsłowego kościoła halowego z prezbiterium, zakrystią oraz klatką schodową, poprzez wzniesienie w drugiej połowie XIV w. wieży z hełmem, aż do końca XV w., kiedy to przebudowano korpus, nadając mu układ bazylikowy czteroprzęsłowy i podwyższono mury prezbiterium. Zauważyć należy, że obiekt jest wyjątkowo ciekawy z uwagi na niezrealizowany do końca projekt późnogotyckiej przebudowy, zakładający – poza podwyższeniem murów – także zasklepienia chóru oraz nawy głównej. Zarejestrowane nieukończone elementy wystroju rozszerzają naszą wiedzę o zagadnienia technologii wznoszenia i wykonywania sklepień jako struktur przestrzennych. Brak wystarczających środków finansowych, który był zapewne powodem przerwania przez patrycjat miejski ambitnej przebudowy, paradoksalnie zachował bogaty wystrój architektoniczny wczesnogotyckiego prezbiterium kościoła miejskiego.
The parish church of St Michael the Archangel in Grodków belongs to a group of early parish churches from the second half of the 13th century. The conducted research enabled for partial revision of former theses concerning its spatial development. It was possible to indicate the stages of mass evolution – from the four quarters of the 13th c., and establishing a five-span hall church with a nave and three aisles, as well as a chancel, a vestry, and a staircase; through the steeple with a dome from the second half of the 14th c.; to the changes in the 15th c. when the whole main body was altered giving the church a basilica-like, four-span layout, and the walls of the chancel were made higher. It should be noted that the church is especially interesting for its unfinished Late Gothic alteration, which was supposed not only to make the walls higher but also seal up the choir, and the nave. The identified, unfinished elements of the design expand our knowledge on how vaults were erected. Paradoxically, the lack of funds which was the cause for stopping the alterations by the town patriciate, made it possible to preserve the Early Gothic architectural style of the chancel.