Artykuł jest próbą omówienia znaczenia fenomenu oszczędności w kształtowaniu współczesnej kultury i architektury. Oszczędność - pojęcie z dziedziny ekonomii - transponowane jest na różne dziedziny życia. Skoncentrowano się na dwóch jej aspektach. Pierwszym jest świadome dążenie do oszczędności przekazu (ekonomii informacji), począwszy od zasady brzytwy Ockhama poprzez eliminację ornamentu przez Adolfa Loosa do współczesnego minimalizmu. Drugim aspektem jest społeczna rola oszczędności i jej związki z dążeniem do egalitaryzmu: asceza - jej różne postacie, asceza "wewnętrzna" ("wewnątrzświatowa") w ujęciu weberowskim, walka ze "zbytkiem" filozofów francuskiego oświecenia, walka z marnotrawstwem "konsumpcji na pokaz" w ujęciu Veblena. Obydwa te aspekty oszczędności "spotykają się" i integrują we współczesnej rzeczywistości, sztuce i architekturze.
The paper constitutes an attempt to discuss the meaning of the phenomenon of frugality in the shaping of contemporary culture and architecture. Frugality - the concept belonging to the sphere of the economy - is transposed on to various walks of life. The author focuses on two of its aspects. The first one is a conscious striving towards the economy of communication (economy of information), beginning with the principle of Ockham's razor, through the elimination of ornament by Adolf Loos, to the contemporary minimalism. The second aspect is the social role of frugality and its links with the striving towards egalitarianism: asceticism - in its different forms and shapes, "internal" ("inner-worldly") asceticism in the Weber conception, the struggle with "excess", as represented by the philosophers of the French Enlightenment, the struggle with the wastage of" conspicuous consumption" in Veblen's theory. Both aspects of frugality "meet" and become integrated in the contemporary reality, art and architecture.