Definicja metropolii powinna być bardziej precyzyjna. Jej ogólnikowość prowadzi do dyskusji w sprawach tak prostych, jak określenie liczby miast metropolitalnych w Polsce. Konkurencyjny potencjał nowych, policentrycznych centrów metropolitalnych rozwijających się obecnie może wywoływać nie tylko problemy, lecz stanowić szanse dla historycznych centrów miast metropolitalnych. Konflikt pomiędzy zwiększaniem atrakcyjności i dostępności centrów miast prowadzi wprost do rozwiązań w postaci rozwoju komunikacji zbiorowej, w tym metra. Węzły różnych środków komunikacji zbiorowej sprzyjają rozwojowi policentrycznych subcentrów w strukturze metropolitalnej. Relacje pomiędzy nimi a historycznymi centrami metropolii wymagają dalszych prac badawczych.
Definition of a metropolis needs to be more precise. Its generality leads to a discussion in such simple issues, as trying to determine the number of metropolitan cities in Poland. Competitive potential of new polycentric metropolitan centers which are currently growing might create not only problems, but also new potentials for their historical city centers. Conflict between access and attractiveness of city centers leads to development of mass transportation, including the underground metro systems. Communication knots of different transportation modes results in new polycentric sub-centers in an urban structure of metropolitan area. Relations between them and historical metropolitan centers must be still further researched.