Artykuł porównuje cechy wirtualnej lokacji Second Krakow oraz nowych centrów handlowo-rozrywkowych, które pretendują do miana przestrzeni publicznych oferujących bogatą gamę usług. Brak poszanowania tożsamości miejsca przez inwestorów i działania obliczone jedynie na doraźny zysk powodują, że wirtualna imitacja Krakowa paradoksalnie okazuje się bardziej zhumanizowana niż niedoszłe „serce miasta”. Szansę na poprawę sytuacji daje aktywizacja społeczności lokalnych w obronie korumpowanej przestrzeni.
The article compares the features of the virtual localization of Second Krakow and the new shopping and entertainment centers which aspire to the name of public spaces, offering a wide variety of services. Lack of respect for the identity of the place which is often shown by investors and activities aimed exclusively at obtaining a quick profit, lead to a situation in which the virtual imitation of Krakow, paradoxically turns out to be more humanized than the would-be "Hearts of the City". What creates a chance for an improvement of the situation is activisation of the local communities in defense of the public space which is the object of corruption.