Edukacja ekologiczna jako element kształcenia studentów Wydziału Architektury
Wariant tytułu
Ecological education as an element of education for students of architecture
Autor
Gołąb-Korzeniowska, Monika
Opublikowane w
Czasopismo Techniczne. Architektura
Numeracja
R. 104, Z. 14, 7-A
Data wydania
2007
Miejsce wydania
Kraków
Wydawca
Wydawnictwo PK
Język
polski
Abstrakt
W artykule podjęto zagadnienia związane z zakresem i metodami wprowadzania do procesu dydaktycznego na wydziałach architektury tematyki ochrony środowiska. Praktyka zawodowa architekta i urbanisty jest zawsze związana z przekształcaniem istniejącego środowiska. Konieczne jest zwrócenie uwagi na wpływ działalności inwestycyjnej, wynikającej z realizacji obiektów architektonicznych i rozwiązań planistycznych, na jakość życia mieszkańców, zasoby przyrodnicze i kulturowe. Główne problemy poruszane w artykule to: określenie podstawowego zakresu wiedzy ekologicznej niezbędnej dla studenta architektury, efekty obecnej metody nauczania w zakresie ochrony środowiska na Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej, a także wymagania w zakresie znajomości zagadnień środowiskowych w standardach kształcenia dla kierunku studiów architektura i urbanistyka. Podjęcie dyskusji na ten temat jest niezwykle istotne ze względu na dynamiczne przekształcenia przestrzeni w Polsce zarówno w obszarach miejskich, wiejskich, jak i na terenach otwartych.
The article deals with issues related to the range and methodology of introducing the subject of environmental protection into the curriculum of the Faculty of Architecture. The professional practice of an architect or urban planner is always connected with the transformation of the existing environment. It is necessary to turn the attention to the influence of development of architectural objects and planning solutions on the quality of residents' lives and their environmental and cultural resources. The essential problems brought up in the article include determining the basic range of environment-related knowledge that a student of architecture should have, impact of the current methodology of teaching environmental protection at the Faculty of Architecture of Cracow University of Technology, as well as requirements concerning the knowledge of various environmental issues in teaching standards for students of architecture and urban planning. Discussion of this subject is extremely important owing to the dynamic spatial transformations in Poland, in urban and rural regions as well as in open areas.