Wpływ niedoboru miejsc parkingowych w strefie płatnego parkowania na natężenie ruchu samochodowego powodowanego poszukiwaniem wolnego miejsca parkingowego
Wpływ niedoboru miejsc parkingowych w strefie płatnego parkowania na natężenie ruchu samochodowego powodowanego poszukiwaniem wolnego miejsca parkingowego
Wpływ niedoboru miejsc parkingowych w strefie płatnego parkowania na natężenie ruchu samochodowego powodowanego poszukiwaniem wolnego miejsca parkingowego
Wariant tytułu
The impact of the shortage of vacant parking spots in paid parking zones on the vehicle traffic volume generated by searching for parking
Autor
Duda-Wiertel, Urszula
Promotor
prof. dr hab. inż. Andrzej Szarata
Data wydania
2021
Data obrony
16.02.2021
Wydawca
[s.n.]
Język
polski
Słowa kluczowe
parkowanie, strefa płatnego parkowania, polityka parkingowa, poszukiwanie wolnego miejsca parkingowego
W pracy podjęto problem związku efektywności funkcjonowania przykrawężnikowych przestrzeni parkingowych z wielkością ruchu generowanego poszukiwaniem wolnego miejsca parkingowego w tych obszarach (search traffic). Istotną jej część poświęcono problematyce search traffic: aspektom teoretycznym oraz praktycznym. Przeprowadzono lokalnie badania search traffic – których celem było potwierdzenie jego występowania w warunkach polskich, a także oszacowanie jego możliwej wielkości. Przygotowano oraz wdrożono i przetestowano metodykę dla tego badania, obejmującą pomiary ruchu oraz parkowania w obszarze śródmieścia. Aby zbadać zależność wielkości search traffic od efektywności funkcjonowania systemu parkingowego w danym obszarze, zdefiniowano wskaźnik obciążenia powierzchni parkingowej, który tę efektywność kwantyfikuje w oparciu o relację podaży i popytu na parkowanie, pozwalając tym samym na jej ocenę i porównywanie w różnych częściach analizowanego miasta – ponieważ nie wypracowano do tej pory kompleksowej metody takiej oceny w warunkach polskich. Zbudowano model zależności procentowego udziału search traffic od poziomu obciążenia powierzchni parkingowej danego obszaru, uzupełnionego informacją o długości czasu traconego na poszukiwanie wolnego miejsca do parkowania, deklarowanego przez kierowców, bazujący na wnioskowaniu rozmytym. Ponadto, w pracy zawarto diagnozę wielu problemów związanych z praktyczną stroną prowadzenia analiz efektywności funkcjonowania systemów parkingowych, a także wiele istotnych wskazówek do wykorzystania w zarządzaniu strefami płatnego parkowania.
In this research, the problem of the relation of the effectiveness of functioning curb-parking areas with the level of traffic generated by searching for a vacant parking spot in these areas was conducted (search traffic). The main part of this thesis is dedicated to the problem of traffic generated by searching for parking (search traffic): both theoretical and practical aspects. Local research of search traffic in polish conditions was conducted - to confirm it’s being and evaluate its level. There was a prepared and tested methodology for this research that included traffic flow measurement and parking measurement in the centre of a city.
To research the reliance of the level of traffic flow that is generated by searching for a vacant parking spot to the effectiveness of parking system in a certain area, there was defined an indicator that describes a parking area concerning to relation of parking supply and demand. It can be used to evaluate and compare different parking areas of a city. There is not such a method in polish conditions. There was built a model of reliance the percentage of search traffic to the level of usage of parking areas that are supplemented with information of a length of time that is wasted on searching for parking, declared by drivers and based on fuzzy logic.
Furthermore, in this thesis a lot of practical problems with analyzing of effectiveness of functioning curb-parking areas was described and many of practical tips was added.