Celem rozprawy doktorskiej jest znalezienie relacji między architekturą rozumianą jako połączenie formy, funkcji i konstrukcji a akustyką wnętrz, na przykładzie sal prób muzycznych zlokalizowanych w obiektach edukacji muzycznej. Ze względu na bardzo złożoną i wielowątkową problematykę podjętą w pracy, główny cel rozbito na mniejsze zadania, które zrealizowano w kolejnych rozdziałach stanowiących część analityczną pracy:
- Opracowano autorską metodę oceny sal prób muzycznych poprzez zdefiniowanie kryteriów oceny jakości architektonicznej oraz kryteriów oceny jakości akustycznej sal, wraz ze skalami ocen.
- Na podstawie wyznaczonych kryteriów oceny jakości architektonicznej i jakości akustycznej przeprowadzono analizę możliwości kształtowania sal prób muzycznych oraz ich klasyfikację.
- Dokonano oceny wpływu zmian wybranych parametrów funkcjonalno-przestrzennych sal prób muzycznych, zdefiniowanych jako kształt sali, sposób wykończenia przegród ograniczających wnętrze oraz kubatura sali prób, na poziom komfortu akustycznego w ich wnętrzu.
Wyniki analiz przedstawione w rozprawie doktorskiej stanowią potwierdzenie silnej współzależności między architekturą a akustyką wnętrz sal prób muzycznych oraz pokazują jednoznacznie, że dobór w fazie projektowej zarówno kubatury jak i kształtu sali prób z uwzględnieniem składu zespołu instrumentalnego, w tym jego liczebności i rodzaju instrumentów muzycznych, wpływa w sposób determinujący na uzyskany w sali poziom komfortu akustycznego.
The aim of the dissertation is to find the correlation between architecture, defined as a combination of form, function and construction, and room acoustics, based on the example of music rehearsal rooms located in music education facilities. Due to the very complex and multifaceted issues undertaken in the dissertation, the main aim was divided into smaller tasks, which were realized in the following chapters that represent the analytical section of the dissertation:
- The self-authored method for evaluating music rehearsal rooms has been developed by defining criteria of architectural and acoustical rooms' quality, with rating scales.
- Based on the defined criteria for assessing architectural quality and acoustic quality, an analysis of the design possibilities of music rehearsal rooms and their classification was carried out.
- The impact of variations in selected functional-spatial parameters of music rehearsal rooms, defined as the shape of the room, the finishing of the interior partitions and the volume of the rehearsal room, on the acoustic comfort in the interior was evaluated.
The results of the analyses presented in the dissertation confirm the strong interdependence between the architecture and acoustics of music rehearsal rooms, and show clearly that the selection at the design stage of the volume and shape of the rehearsal room, considering the number and type of musical instruments, has a determining effect on the level of acoustic comfort obtained in the room.