Traffic assignment of the macroscopic transportation model has a significant role in the transportation modelling and planning. It is significant, that it reproduces a real situation with the highest similarity possible. Therefore, it is crucial, that the entry data are the best reproduction of the users’ behavior possible.
In this thesis, Author investigates an important factor of the supply model – link’s volume delay function (VDF). Those type of functions presents a travel time as a function of the traffic volume and are present since the beginning of the modelling. However, there is still a gap in the VDF estimation for the traffic-calmed streets. This is caused by a lack of methodology able to estimate VDFs for the streets with the changing velocity. On parallel, the new methods of the video detection of the vehicles opens the new possibilities of the trajectory collecting.
This thesis shows the method of Volume-delay functions estimation suitable for the traffic-calmed links, but also applicable for the other link types. This is achieved through the precise development and calibration of the microscopic model. Later, its results are used to estimate VDFs through the density-travel time data.
The method shown in this thesis is shown in the practical application. Firstly, the influence on the toy network is shown to validate the influence of the traffic-calmed links on the traffic assignment. Finally, the method is shown in the Kraków model to see the changes of the traffic assignment in the city network.
Rozkład ruchu w makroskopowym modelu transportowym ma znaczącą rolę w modelowaniu i planowaniu transportu. Istotnym jest, żeby model prezentował wyniki zgodne z rzeczywistością w jak największym stopniu. Z tego powodu konieczne jest, żeby dane wejściowe oraz zachowania użytkowników modelu były odtworzone najdokładniej, jak to możliwe.
W tej pracy doktorskiej autor bada ważny element modelu popytu – funkcję oporu odcinka (VDF). Tego typu funkcja, badana od początków modelowania transportu, wyraża czas przejazdu odcinka jako funkcję natężenia ruchu. Jednakże, ciągle brakuje badań obejmujących funkcje oporu dla odcinków o ruchu uspokojonym. Jest to spowodowane brakiem metod badań tego typu funkcji dla odcinków, w ciągu których zmienia się prędkość. Jednocześnie, powstały nowe metody, pozwalające badać trajektorie i ruch pojazdów używające wideo detekcji, które w prosty i tani sposób pozwalają uzyskać wiele danych o ruchu pojazdów.
Praca ta przedstawia metodę estymacji funkcji oporu odcinka, która jest użyteczna dla odcinków ruchu uspokojonego, lecz nie tylko dla nich. Metoda ta polega na dokładnej budowie i kalibracji modelu mikroskopowego oraz późniejszemu odwzorowaniu zachowań kierowców w różnych warunkach ruchu. Dzięki zastosowaniu modeli mikroskopowego, badane są później zależności między gęstością ruchu, a czasem przejazdu odcinka.
Praca ta również pokazuje zastosowanie praktyczne metody. Na sieci testowej pokazany jest wpływ zmiany funkcji oporu na rozkład ruchu, a w modelu Krakowa pokazane są zmiany są na realnym odcinku ulicy.