W pracy tej opisano nową metodę symulacyjną oceny niepewności pomiaru laserowych systemów nadążnych. Metoda wykorzystuje koncepcję modułów utworzonych dla wszystkich układów wykorzystywanych przez system do określenia położenia punktu pomiarowego. Przedstawiono systemy oraz stanowiska badawcze wykorzystywane w badaniach, opisano problemy techniczne oraz ich rozwiązania, a także przedstawiono i poddano analizie otrzymane wyniki, na podstawie których przeprowadzono implementację opracowanej metody dla laserowego systemu nadążnego. Przedstawiono rozwiązanie programowe wraz z analizą jego działania oraz walidację opracowanej metody w odniesieniu do uznanych metrologicznie metod. Porównano wyniki wyznaczenia niepewności pomiaru z zastosowaniem opracowanej metody symulacyjnej oraz metody zwalidowanej w odniesieniu do podstawowych zadań pomiarowych - pomiarów płaskości, równoległości, prostopadłości i odległości realizowanych na modelowanym systemie w różnych miejscach przestrzeni pomiarowej. Wyniki tak przeprowadzonej walidacji potwierdziły poprawność funkcjonowania opracowanego modelu symulacyjnego w odniesieniu do wymienionych zadań pomiarowych. W ostatniej części pracy przedstawiono wnioski oraz zalety i wady, a także omówiono kierunki dalszego rozwoju opracowanej metody symulacyjnej.
A new simulation method for estimating measurement uncertainty of laser tracking systems was described. The method uses the concept of modules created for all subsystems used to determine the location of the measured point. The systems and research stands used in the research were presented, technical problems and their solutions were described, and the obtained results were presented and analyzed on the basis of which the developed method for the laser tracking system was implemented. A software solution along with an analysis of its operation as well as validation of the developed method in relation to metrologically approved methods was presented. The results of determining the uncertainty of measurement using the developed simulation method and the validated method in relation to the basie measurement tasks - flatness, parallelism, perpendicularity and distance measurements performed on the modeled system in various places of the measurement volume, were compared. The results of the validation performed in this way confirmed the correct functioning of the developed simulation model in relation to the above-mentioned measurement tasks. In the last part of the
dissertation, the conclusions, advantages and disadvantages were presented, and the directions of further work of the developed simulation method were discussed.